Ważną częścią składową systemów PoC jest oprogramowanie dyspozytorskie, czyli tak zwany dispatcher. Dzięki niemu możliwe jest kontrolowanie użytkowników systemu PoC i zarządzanie nimi, co w połączeniu z ich geolokalizacją, pozwala na efektywniejsze wykorzystanie sił i środków będących w dyspozycji operatora systemu.
Konsola dyspozytorska to odpowiednie dla danego systemu PoC oprogramowanie, zainstalowane na komputerze z systemem Windows, umożliwiające również bezpośrednią łączność z radiotelefonami PoC. Możliwości oprogramowania dyspozytorskiego mogą różnić się w zależności od producenta systemu PoC, dlatego warto zwrócić uwagę na optymalny wybór takiej platformy.
W większości systemów PoC, aplikacja dispatchera ma formę listy użytkowników połączoną z mapą, na której można wyświetlać położenie poszczególnych radiotelefonów. Z tego poziomu można prowadzić rozmowy (poprzez podłączony do komputera mikrofon) z poszczególnymi radiotelefonami, grupami stałymi lub grupami tymczasowymi. Oczywiście możliwe jest również monitorowanie rozmów prowadzonych w ramach sieci.
“Dyspozytor ma możliwość tworzenia (na różne sposoby) tymczasowych grup rozmownych, dzięki którym może kierować dyspozycje nie tylko do użytkowników indywidualnych, ale i do kikunastu osób naraz. Na niektórych platformach PoC dostęp do tego typu funkcji jest również możliwy z poziomu radiotelefonu z zalogowanym użytkownikiem o odpowiednich uprawnieniach systemowych.
Na liście użytkowników w dispatcherze dostępne są również inne informacje dotyczące radiotelefonów, np. siła odbieranego sygnału lub stan naładowania akumulatora. Ten drugi element przydaje się zwłaszcza w przypadku tych radiotelefonów PoC, które ze względu na wymagania wytrzymałościowe i maksymalnie uproszczoną obsługę nie mają wbudowanego wyświetlacza. Dyspozytor w tym przypadku ma możliwość np. zadysponowania pobrania dodatkowego lub nowego akumulatora.
Innym bardzo przydatnym elementem konsoli dyspozytorskiej związanym z geolokalizacją radiotelefonów jest tzw. płot elektroniczny (fence). Funkcja ta pozwala na zdefiniowanie na mapie strefy ograniczonego dostępu i automatycznie powiadamia o przekroczeniu jej granic. Strefę taką można wyznaczyć w prosty sposób, korzystając ze zwykłej mapy lub podkładu satelitarnego. Można również wskazać, czy zakaz ma dotyczyć wejścia na dany obszar, czy wyjścia z niego (In/Out) oraz określić w jakich ramach czasowych i których użytkowników systemu PoC zakaz ma obowiązywać.
Możliwe jest również przeglądanie historii przekroczenia granic zadanych stref oraz filtrowanie tego typu zdarzeń według daty lub zdefiniowanych obszarów. W systemach PoC dostępna jest często funkcja SOS. Użytkownik radiotelefonu, który z jakiegoś powodu znajdzie się w sytuacji zagrożenia, może uruchomić sygnalizację alarmową u innych użytkowników sieci PoC. W aplikacji konsoli dyspozytorskiej wyświetlany jest wtedy odpowiedni komunikat wsparty dodatkowo alarmem dźwiękowym, a na mapie automatycznie zostaje wyświetlona pozycja radiotelefonu, w którym naciśnięto przycisk SOS.
Dispatchery operują najczęściej na ogólnodostępnych mapach Google, gdzie można wykorzystywać zarówno zwykłą warstwę liniową, jak i warstwę zdjęć satelitarnych, a także bogatą bazę naniesionych na mapę obiektów i widoki rzeczywiste z poziomu gruntu Street View. Dzięki temu dyspozytor może efektywnie wspierać użytkowników sieci PoC w działaniu, np. ułatwiając im orientację w terenie. Dodatkowo dyspozytor może tworzyć na mapie własne obiekty oraz dokonywać pomiaru odległości, co jest przydatne np. w sytuacji, gdy dyspozytor prowadzi użytkownika w terenie.
Systemy PoC poza łącznością głosową oferują również inne kanały komunikacji, takie jak wiadomości tekstowe, przesyłanie zdjęć czy streaming wideo. Dyspozytor może oczywiście korzystać z tego typu rozwiązań w ramach dispatchera. Poza wysyłaniem komunikatów tekstowych do pojedynczych użytkowników lub całych grup, dyspozytor ma również możliwość śledzenia historii wymiany korespondencji, np. w ramach danej grupy rozmownej.
Z kolei możliwość odbioru przekazu wideo z radiotelefonu ułatwia dyspozytorowi ocenę sytuacji na miejscu zdarzenia, a co za tym idzie – podjęcie skuteczniejszych działań poprzez zadysponowanie odpowiednich sił czy środków. Ostatnim z ważnych elementów dispatchera jest możliwość archiwizacji całej korespondencji w ramach danego systemu PoC. Jest to bardzo przydatne w przypadku sytuacji kryzysowych, czy podczas wyjaśniania kwestii spornych. Podobnie jak w przypadku przeglądania innych zdarzeń, dyspozytor ma tu również możliwość wyszukiwania rozmów według daty lub użytkowników.
Prosimy o kontakt, jeśli potrzebujesz dokładnych informacji.